O milosti
Biblické čtení (Exodus 34,6–7):
Když Hospodin kolem něho (Mojžíše) přecházel, zavolal: „Hospodin, Hospodin! Bůh plný slitování a milostivý, shovívavý, nejvýš milosrdný a věrný, který osvědčuje milosrdenství tisícům pokolení, který odpouští vinu, přestoupení a hřích; avšak viníka nenechává bez trestu, stíhá vinu otců na synech i na vnucích do třetího a čtvrtého pokolení.“
„Milost patří ke klíčovým slovům Písma. Ve Starém zákoně svítí jako plamének, v Novém zákoně září jako jasné světlo.“ Těmito slovy popisuje farář Luděk Rejchrt význam termínu a tématu milosti pro celou Bibli. Již ve Starém zákoně, z kterého budeme číst prvních několik dní, jde o motiv přítomný a významný.
Podle knihy Exodus vzývá Mojžíš Hospodina nádhernými slovy. V slavnostním vyznání popisuje nejprve Boží věrnou náklonnost, trpělivost a empatii. Činí tak při obnově smlouvy po zradě (zlatý býček!) velké části Izraele. Hospodinův lid dostává novou šanci právě proto, že Bůh svému lidu rychle a spontánně prokazuje vlídnost a věrnost, zatímco svůj hněv a oprávněné trestání viníků zadržuje velmi dlouho.
Následně je pak konstatován kontrast mezi tisíci pokolení věrných, kterým Bůh dopřává milosrdenství a odpuštění, a třemi nebo čtyřmi generacemi zpronevěřilých, které trestá. Řeklo-li se v těch starých časech „tisíce“, znamenalo to mnohem více než dnes. Vlastně to byl způsob, jak popsat nepopsatelně množství. Tak milostivý je Hospodin! Musí-li, tak trestá. Ale činí tak uvážlivě a velmi pomalu. Prokazuje-li však milost, činí tak vášnivě štědře a doširoka. To je přece jeho nevlastnější touha!
Pane Bože, otevírej nám oči pro své vášnivé milosrdenství a pro svou shovívavou věrnost.
(Z textů o biblickém tématu Božího milosrdenství, které připravil Roman Mazur pro příručku ke každodennímu čtení Bible „Na každý den 2017“.)